日本文化学科

牧野 元紀

マキノ モトノリ  (Motonori MAKINO)

基本情報

所属
学習院女子大学 国際文化交流学部 日本文化学科 教授
学位
博士(2009年4月 東京大学大学院)
修士(1999年3月 東京大学大学院)
学士(1997年3月 学習院大学)

連絡先
motonori.makinogakushuin.ac.jp
J-GLOBAL ID
201701004514328397
researchmap会員ID
B000277221

論文

 18

MISC

 40

主要な書籍等出版物

 11
  • 斯波義信, 平野健一郎, 羽田正, 嘉藤慎作, 太田淳, 弘末雅士, 中島楽章, パオラ・カランカ, 深瀬公一郎, 豊岡康史, 村上衛 (担当:編者(編著者), 範囲:序論「アラビア海から東シナ海までの船旅」)
    勉誠社 2024年9月 (ISBN: 9784585320562)
  • 生田美智子, 牧野元紀, 大島幹雄, 畔柳千明, 篠木由喜, 岡崎礼奈, 兎内勇津流, 清水保彦, 麻田雅文, 谷本晃久, 保谷徹, エドワルド・バールィシェフ, 新井正紀, 下斗米伸夫, 平野健一郎 (担当:編者(編著者), 範囲:「本書刊行のねらい」(1~37頁)、コラム「日露歴史さんぽ①イルクーツク」(82~90頁)、「『魯西亞國漂舶聞書』の挿絵について―東洋文庫蔵と横浜市立大学図書館蔵の比較考察」(91~133頁)、コラム「日露歴史さんぽ②厚岸と根室」(134~140頁)、コラム「日露歴史さんぽ④函館と淡路」(195~198頁)、コラム「日露歴史さんぽ⑥ハバロフスクとシカチ・アリャン」(251~259頁)、コラム「日露歴史さんぽ⑨長崎・鹿児島・大津―ニコライ皇太子の足跡」(390~399頁))
    勉誠出版 2020年8月 (ISBN: 9784585222866)
    かつてヨーロッパからアジアにまたがる広大な領域を支配した強大にして華麗なるロマノフ王朝。300年にわたるその栄枯盛衰の歩みを紐解くと、そこには日本との重厚な交流の歴史があった。江戸時代以来、日露戦争を経て、ロシア革命前夜まで続いた日露関係の展開を、アジア関連資料の宝庫『東洋文庫』の珠玉の名品とともに探る。
  • 東洋文庫 (担当:監修, 範囲:序論 アラビア海から東シナ海までの船旅)
    勉誠出版 2015年5月1日 (ISBN: 4585220984)
  • 財団法人東洋文庫研究員, 学芸員, 牧野元紀, 斯波義信 (担当:編者(編著者))
    財団法人東洋文庫 2010年8月24日 (ISBN: 480970260X)

講演・口頭発表等

 45

担当経験のある科目(授業)

 31

共同研究・競争的資金等の研究課題

 10

学術貢献活動

 29

社会貢献活動

 42

メディア報道

 14
  • A cultural-review website edited by Neal Pollack, “The Greatest Living American Writer.” BOOK AND FILM GLOBE 2024年12月16日 インターネットメディア
  • 読売新聞社 読売新聞朝刊 2024年11月28日 新聞・雑誌
    三島由紀夫(1925~70年)と、日本文学を世界に広めたドナルド・キーン(1922~2019年)の出会いから70年を記念する展覧会が、新宿区の学習院女子大で開かれている。来年、生誕100年となる三島が、小学校から高校まで通ったのが学習院だった。学生たちによる手作りの展示で、三島が学内機関誌に寄せた文章や、キーンの直筆原稿などを紹介している。(編集委員 森太) ■「無二の親友」 2人は1954年、銀座の歌舞伎座で初めて会った。三島は29歳。京都大留学中のキーンは32歳。日本と西洋の古典文学に深い造詣があった2人は、親友となった。 「私たちは会って話をするのが楽しかった」。キーンは自伝で三島についてそう記している。「それは文学についてのこともあれば、世界の情勢、あるいは共通の知人についてのこともあった」。交流は、三島が70年11月25日、自衛隊市ヶ谷駐屯地で自決するまで16年間にわたって途切れることなく続いた。 三島の 訃報ふほう に触れたキーンは、「私は無二の親友を失い、世界は偉大な作家を失った」と嘆いた。 ■学生の手作り 展示は、学習院女子大の学生6人と大学院生1人の計7人が、学芸員課程の博物館実習として夏休み中から準備してきた。自分たちで下調べし、内容をまとめ、写真パネルなども手作りした。 三島が中等科時代から投稿を始め、高等科では編集長を務めた学内機関誌「輔仁会雑誌」は、7冊を実物やパネルで紹介。12歳の三島の作文を収めた159号(1937年)、13歳の時の小説「 酸模すかんぽう 」を収めた161号(38年)なども並ぶ。 学生たちが薦める三島作品も紹介している。女性に裏切られ続けた老作家と同性愛者の美青年が織りなす愛と 復讐ふくしゅう の長編小説「 禁色きんじき 」を挙げた4年生の佐藤あずささん(21)は「美しさを求める筆致であったり、 耽美たんび な思想であったり、三島さんの美に対する意識を強く感じました」と話した。 このほか、キーンが三島の思い出を日本語で書いた直筆原稿や、三島とキーンのパネル写真などが展示されている。 ■30日イベント 30日には、キーンの養子の誠己さん(74)が、養父・キーンからみた三島について講演するほか、学生たちが自分の薦める三島作品を紹介し、その中から最もお薦めの一冊を選ぶビブリオバトルも開かれる。学生たちを指導した牧野 元紀もとのり 教授は「一般の人々だけでなく、学習院の教職員や学生たちにも新たな発見のある展示になったと思う」と話した。 展覧会は学習院女子大2号館文化交流ギャラリーで、12月20日まで開催。午前9時~午後4時半(土曜は正午)。日祝休館。入場無料。11月30日のイベントは前日までに申し込む。
  • 朝日新聞社 朝日新聞デジタル 2024年11月26日 新聞・雑誌
    作家の三島由紀夫(1925~70)と日本文学研究者のドナルド・キーン(22~2019)が出会ってから、今年で70年になるそうだ。東京都新宿区の学習院女子大で、「三島由紀夫とドナルド・キーン 素晴らしき出会いから70年」と題する展覧会が開かれている。 三島が三島由紀夫の筆名を初めて使ったのは、学習院中等科在学中の41年とされる。日本に留学していたキーンと出会ったのは、54年。 自衛隊市ケ谷駐屯地で割腹自殺したのが70年だから、ごく大ざっぱに言えば、三島が三島として生きた約30年間のおおむね中間付近に、キーンとの出会いがあったことになる。三島29歳、キーンは32歳だった。
  • 2024年11月25日 新聞・雑誌
    An exhibition to commemorate the 70th anniversary of the first meeting between Japanese literary giant Yukio Mishima (1925-1970) and Donald Keene (1922-2019), a key figure in the introduction of Japanese literature to the world, is taking place at Gakushuin Women’s College in Shinjuku Ward, Tokyo. Mishima, whose birth centenary is next year, attended Gakushuin (formerly the Peers’ School) from elementary through high schools. The exhibition was organized by students from Gakushuin Women’s College as part of a museum curation training course. The students did the research, compiled the content and made the photo panels by themselves, which introduce Mishima’s contributions to Gakushuin’s in-house magazine, and the history of his friendship with Keene. Mishima and Keene first met in 1954 at the Kabukiza Theatre in Tokyo through an introduction by Hoji Shimanaka, then president of publishing company Chuokoron (now Chuokoron-Shinsha Inc.). Mishima was 29, and Keene was 32. Keene was then studying at Kyoto University and enjoying his first stay in Japan. The two, who both had a deep knowledge of classical Japanese and Western literature, mutually deepened their views on the universality of Japanese literature and became close friends. “We enjoyed meeting and talking,” Keene wrote about Mishima in his autobiography. “Sometimes it was about literature, sometimes about world affairs or about the people we know in common.” It was a friendship that would continue until Mishima committed seppuku ritual suicide at the Ground Self-Defense Force garrison in Ichigaya, Tokyo, on Nov. 25, 1970. When Keene heard the news of Mishima’s death, he mourned, “I lost my best friend, and the world lost a great writer.” The exhibition was prepared by six undergraduate students and one graduate student. Under the guidance of Prof. Motonori Makino of the museum curation course, and with the support of assistant Nanae Oguni, they began preparations during the summer holidays. They also visited the room where Mishima ended his life, which is now the home of the Defense Ministry. The exhibition introduces a Mishima work recommended by each student, the reasons for their recommendation, as well as their impressions of the work. “I felt a strong sense of Mishima’s awareness of beauty by the way he wrote about it and the aesthetic philosophy he had,” said fourth-year student Azusa Sato. She recommended the novel “Kinjiki,” a story about love and revenge involving an elderly writer who has been betrayed by women, and a beautiful young man who is unable to love women because he is homosexual. Haruka Odachi, also in her fourth year, recommended the novel “Shizumeru Taki,” a long story about an “artificial romance” between a young man who doesn’t believe in love and a married woman. Odachi said, “It was a difficult theme to understand, but the subtleties of emotion were well expressed, and I could understand the feelings of the characters.” The exhibition also features historical issues of the school’s Hojinkai magazine. An essay written by Mishima when he was 12 years old about his memories of primary school (No. 159, 1937) and a novel called “Sukanpo” which he contributed to when he was 13 (No. 161, 1938) are both on display. There is also an exhibition of Keene’s handwritten manuscript written in Japanese about his memories of Mishima. Keene’s adopted son, Seiki, on Nov. 30 will give a lecture on Mishima from Donald Keene’s perspective. There will also be an event where students introduce the works of Mishima that they recommend and from which the most highly recommended book will be chosen. Makino said, “I think this exhibition provided new discoveries not only for the general public, but also for the faculty and students of Gakushuin.” The venue for the exhibition is the Bunka Koryu Gallery in Building 2 of Gakushuin Women’s College. It is open from 9 a.m. to 4:30 p.m. on weekdays and from 9 a.m. to noon on Saturdays, and closed on Sundays and public holidays. Admission is free. The exhibition will run through Dec. 20. For more information, please check the exhibition’s Instagram account (@exhibit.gwc). You can also apply in advance for the lecture and event for Nov. 30 via the Instagram account.
  • Newsweek WEBアステイオン 2023年6月14日 インターネットメディア