研究者業績

岩淵 令治

イワブチ レイジ  (Reiji Iwabuchi)

基本情報

所属
学習院女子大学 国際文化交流学部日本文化学科 教授
学位
博士(文学)

J-GLOBAL ID
200901096409703130
researchmap会員ID
5000016850

論文

 48
  • 岩淵 令治
    国文学研究資料館紀要 アーカイブズ研究篇 = The Bulletin of The National Institure of Japanese Literature, Archival Studies 53(18) 49-69 2022年3月18日  
    前近代の日本において、最も都市が発達したのは江戸時代であり、人々は大規模な火災を頻繁に体験した時代だった。 従来の研究は、火災の頻度と、防火設備や消防の体制を検討してきた。たとえば、政治的な中心都市で、最大の城下町であった江戸については、火災の頻度が非常に高い「火災都市」と名付け、とくに防災政策と町人の消防組織を検討している。しかし、都市住民については、被災することに馴れており、「宵越しの金は持たない」ことなどが美徳とされたというイメージが定着している。 そこで、本稿では、江戸時代に刊行された消防に関する教訓書・マニュアル〈消防教訓書〉に注目し、当時の都市民の消防意識を検討した。まず〈消防教訓書〉の概要をみる。その上で、江戸で刊行された『鎮火用心集』(享保16年〈1731〉初板)を検討し、中心を占めるのは火災の予防と出火後の待避であったことを明らかにした。読者の関心は自身の家財と生命をいかに守るか、という点にあったのである。 さらに、曲亭馬琴の火事体験の叙述を検討し、自身を含む家族の生命と家財の保全にかかわる記載がほとんどであることが確認できた。 支配側からの指導やインフラ整備ではなく、こうした民衆知の蓄積を通して、火災による被災に対応できていたことが、日本の江戸時代の都市住民の達成だと評価したい。 In Edo period saw the development of cities and also numerous city fires. However, while we knowrelatively well about the shogunate’s firefighting measures and also urban firefighting organizations whichdeveloped rapidly in this period, historians have paid little attention to how ordinary urban citizens dealtwith fires. And historians have argued only that Edo citizens (commonly called Edokko) had the habit of notkeeping many household belongings because they were very used to being affected by fires. However, suchcharacterization of Edokko was based on fictional characters in novels to be used to idealize the Edo period.Therefore it requires serious reconsideration.The firefighting textbooks demonstrated that what was most important for Edo citizens was toprotect their lives and household belongings. Furthermore, it was confirmed that most of the descriptionsof Kyokutei Bakin's fire experience were related to the protect his and his famiiys their lives and householdbelongings.Thus, if Edo citizens should get credit for accumulating firefighting knowledge, and achieving a formof ‘self-protection’, they were also displaying much more selfishness than what the idealized vision of Edokkohas suggested so far. source:https://researchmap.jp/read0196840
  • 岩淵 令治
    "Dealing with Disasters : Environmental History of Early Modern Cities 1 60-77 2021年  
  • 岩淵, 令治
    国立歴史民俗博物館研究報告 = Bulletin of the National Museum of Japanese History 222 101-123 2020年11月30日  
    江戸の商人研究は、史料的な制約と流通史研究の関心から、長らく上方に本拠をおく他国住商人の江戸店、とくに呉服など限られた職種の問屋の分析に限られてきた。近年、江戸住商人をとりあげた論考も蓄積されつつあるが、とくに彼らの信仰の検討は不十分である。そこで、本稿では、質屋・古着商売の大店美濃屋加藤家を素材として、江戸住商人の大店の信仰を検討した。加藤家の信仰の基調は浄土宗であり、「陰徳」を積んで浄土に旅立つことに目的があった。そのため、自身の家の先祖供養を行うとともに他者を救済し、さまざまな講を組織し、また家としても寄進を行ってきた。「陰徳」や、「名聞ケ間敷」行為を避けるという点に、多くの商家が規範とした心学との整合性も認められることが注目される。とくに信仰の対象となったのは、甲斐善光寺と菩提寺の哲相院である。甲斐善光寺については、宝暦四(一七五四)年の火災からの再建にあたって莫大な寄進を行い、また江戸の旅宿を通じてその後も寄進を続けた。また、哲相院については先祖供養のみならず、最終的には甲斐善光寺の江戸の旅宿を設けている。このほか、信州善光寺、高田善導寺、江戸の十八檀林の一つである本所霊山寺、といった有力な浄土宗寺院にも寄進が及んだ。さらに浄土宗寺院にとどまらず、高野山での先祖供養、浅草観音や清涼寺への寄進など、信仰は他宗派の寺院、神社にも及んだ。こうした信仰の上に立って、加藤家では家族の人生儀礼のみならず、経営においても判断基準として「霊夢」や「御告」を用い、さらには「御仏勅」を求めた。その信心の実際は判断できないが、少なくとも納得する手段として重要な役割を果たしたのである。さらに、非日常的に行われる参詣や、開帳への参加も、こうした信仰と次元を異にするものではなかった。その参加にあたっても、「御仏勅」が働いたのであり、加藤家の信仰の一角を形成したのである。これまで江戸商人の信仰については、「行動文化」論の中で、いわば観光の要素を持つ参詣や祭礼の参加などがとりあげられてきたが、日常の信仰と合わせてその全体像を検討していく必要があろう。 Due to limitations in terms of historical documents and interest in research of the history of commerce, research on Edo merchants has for a long time been limited to analysis of the Edo branch stores of foreign merchants whose headquarters were in Kyoto, and especially of only certain types of stores, such as those dealing in drapery. In recent years, there has been a growing number of studies on Edo-based merchants, but examinations of their spiritual beliefs have been lacking. This paper looks at the large-scale merchant Minoya Katō family, who worked with pawned and second-hand goods in order to examine the beliefs of large-scale Edo-based merchants.Since Pure Land Buddhism was the basis for the Katō family’s faith, it’s goal was to accumulate intoku (secret acts of good) and journey to the Pure Land. Therefore, it performed services for his family’s ancestors, gave aid to others, and organized various Kō (religious association), in addition to making donations as a family organization (merchare Dōzoku). Avoiding celebrity and secretly doing good(Intoku) are line with Sekimon-Shingaku’s belief on which many merchants based their faith.Particular objects of it’s faith included Kai Zenkō-ji and it’s bodaiji (a Japanese Buddhist temple for a family’s dead), named Tessō-in. Regarding Kai Zenkō-ji, it donated large sums of money for its restoration after fires that occurred 1754, and it continued these donations afterwards through Edo ryoshuku (house of worship). Regarding the bōdaiji, it not only held services for it’s ancestors there but in the end also built an Edo ryoshuku at Kai Zenkōji. It’s donations even went as far as influential Pure Land temples like Shinshū Zenkō-ji, Takada Zendō-ji, and Honjo Reizan-ji, which was one of the important 18 Pure Land temples of Kantō recognized by the shogunate. It did not limit itself to only Pure Land temples; it’s faith extended to temples in other sects as well as Shinto shrines, leading it to hold services for it’s ancestors at Mount Koya and to make donations to Asakusa Kannon (Sensō-ji) and Seiryō-ji.Due to this faith, the Katō family relied on revelatory dreams and messages not from the Buddha only for familial rites of passage but also for standards of judgment in business. Though it is impossible to know what it truly believed, at the very least, these methods were accepted and played an important role. Furthermore, visits to various temples and participation in public exhibitions of religious objects ー that is, events outside the scope of daily life- did not change it’s level of faith. It’s participation in them was the result of messages from the Buddha, which formed part of the Katō family’s faith.Faith among Edo merchants has been addressed in behavioral culture studies about temple visits with elements of tourism, and participation in religious festivals. However, these should be examined as part of a bigger picture that includes faith practices in everyday life. source:https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun9/index.html#no222
  • 岩淵 令治
    歴史地理教育 / 歴史教育者協議会 編 (914) 4-9 2020年9月  
  • 岩淵 令治
    酒史研究 = The Japanese journal for the history of brewing / 酒史学会 編 (35) 1-14 2020年3月  
  • 岩淵 令治
    歴史と地理 / 山川出版社 編 (729) 27-35 2019年12月  
  • 岩淵, 令治
    学習院女子大学紀要 (21) 1-16 2019年3月  
  • 岩淵 令治
    歴史学研究 = Journal of historical studies (966) 29-38 2018年1月  
  • 岩淵 令治
    鷹・鷹場・環境研究 1 84-94 2017年3月25日  
  • 岩淵 令治
    国立歴史民俗博物館研究報告 = Bulletin of the National Museum of Japanese History 204 61-99,図巻頭1p 2017年2月  
    一部非公開情報あり
  • 岩淵 令治
    国立歴史民俗博物館研究報告 = Bulletin of the National Museum of Japanese History 197 49-104 2016年2月  
    国民国家としての「日本」成立以降,今日に到るまで,さまざまな立場で共有する物語を形成する際に「参照」され,「発見」される「伝統」の多くは,「基層文化」としての原始・古代と,都市江戸を主な舞台とした「江戸」である。明治20年代から関東大震災前までの時期は,「江戸」が「発見」された嚆矢であり,時間差を生じながら,政治的位相と商品化の位相で進行した。前者は,欧化政策への反撥,国粋保存主義として明治20年代に表出してくるもので,「日本」固有の伝統の創造という日本型国民国家論の中で,「江戸」の国民国家への接合として,注目されてきた。しかし後者の商品化の位相についてはいまだ検討が不十分である。そこで本稿では,明治末より大正期において三越がすすめた「江戸」の商品化,具体的には,日露戦後の元禄模様,および大正期の生活・文化の位相での「江戸趣味」の流行をとりあげ,「江戸」の商品化のしくみと影響を検討した。明らかになったのは以下の点である。①元禄模様,元禄ブームは三越が起こしたもので,これに関係したのが,茶話会と実物の展示という文人的世界を引き継いだ元禄会である。同会では対象を元禄期に限定して,さまざまな事象や,時代の評価をめぐる議論,そして模様の転用の是非が問われた。ただし,元禄会は旧幕臣戸川残花の私的なネットワークで成立したもので,三越が創出したわけではなかった。残花の白木屋顧問就任や,三越直営の流行会が機能したこともあって,残花との関係は疎遠になる。元禄会自体は,最後は文芸協会との聯合研究会で終焉する。また,元禄ブーム自体も凋落した。②大正期の「江戸」の商品化に際しては,三越の諮問会である流行会からの発案で分科会たる江戸趣味研究会が誕生する。彼らは対象を天明期に絞り,資料編纂の上で研究をすすめ,「天明振」の提案を目指した。しかし,研究成果は生かされず,元禄を併存した形で時期・階層の無限定な江戸趣味の展覧会が行われる。そして,イメージとしての「江戸趣味」が江戸を生きたことの無い人々の中に定位することを助長した。「江戸」は商品化の中で,関東大震災を迎える前に,現実逃避の永井荷風の「江戸」ともまた異なった,漠然としたイメージになったのである。その後,「江戸趣味研究会」の研究の方向性は,国文学や,三田村鳶魚の江戸研究へと引き継がれていくことになった。Many of the "traditions" that have been "referred to" or "recognized" to form a national identity of members of different social groups since the establishment of Japan as a nation state up until now are based on the fundamental culture shaped in the primitive/ancient times and the culture developed in the City of Edo. An "Edo style" was first "recognized" during the period from the Meiji 20s (1887-1896) to the Great Kantō Earthquake of 1923. It was developed politically and commercially in different time spans. The political development of the style manifested itself in forms of resistance against Europeanization policies and desire for preservation of national characteristics in the Meiji 20s. These phenomena have been analyzed in the studies of Japanese-type nation-state building, which indicate that Edo culture created "Japanese traditions" and thus integrated the country as a nation state. On the other hand, the commercialization has not been fully analyzed. Therefore, this article examines the commercialization of the Edo style promoted by Mitsukoshi from the end of the Meiji period to the Taishō period (at the beginning of the 20th century). More specifically, this paper focuses on the great boom of Genroku patterns after the Russo-Japanese War of 1904-1905 and the Edo taste widely adopted in daily life and culture during the Taishō period (1912-1926) to analyze the mechanism and impact of the commercialization of the Edo style. The results of the analysis indicate the following two points.i. The boom of Genroku patterns was created by Mitsukoshi with support from Genroku-kai, a society spun off from a literary circle to organize tea parties and exhibitions of Genroku culture. The society's discussions focused on matters relating to the Genroku years from 1688 to 1704, including various phenomena and criticisms of the era and the appropriateness of reinterpretation of Genroku patterns. Genroku-kai was founded, not by Mitsukoshi, but by Zanka Togawa, a former retainer of the Tokugawa Shogunate, by using his private network. Eventually, Zanka and Mitsukoshi were estranged, in part because he was appointed to Senior Advisor of Shirokiya and in part because the Ryūkō-kai, an advisory group of Mitsukoshi, functioned to fulfill its intended purpose. Genroku-kai ended up in merging with Bungei Kyōkai to become Rengō Kenkyū-kai, and the Genroku boom lost its momentum.ii. The "Edo style" of the Taishō period was commercialized by Edo Shumi Kenkyū-kai established by Ryūkō-kai as its subcommittee to study Edo taste. They focused their theme on the Tenmei years from 1781 to 1789, compiling various data to create a "Tenmei style." Their study results, however, were given little attention. When an exhibition of Edo taste was held, various Edo styles, including the Genroku style, were combined, irrespective of class or time period. This helped an image of "Edo taste" establish itself among people who had never experienced the Edo period. Thus, a vague but new image of Edo taste was shaped in the process of commercialization before the Great Kantō Earthquake. It was also different from the one depicted by Kafū Nagai as escapism. Later, the research of Edo Shumi Kenkyū-kai was taken over by the studies of Edo culture by Engyo Mitamura and other Japanese literature scholars.一部非公開情報あり
  • 岩淵 令治
    国立歴史民俗博物館研究報告 = Bulletin of the National Museum of Japanese History 199 261-299 2015年12月  
    巨大都市江戸において、諸国から定期的に移動してくる各藩の勤番武士は重要な存在である。従来の研究では、勤番武士の行動は、外出、とくに遠出のみが注目され、「江戸ッ子」が創り出した田舎者イメージ「浅黄裏」、および江戸各所の名所をめぐる行動文化の担い手としての自由なイメージで語られてきた。こうした従来の検討に対して、筆者は勤番武士の日記や生活マニュアルについて、①江戸定住者によって作り出された田舎者のイメージから離れる、②勤務日・非外出日も含めた全行動を検討する、③外出については近距離の行動も視野に入れる、という視点から分析をすすめ、他者から見た江戸像や、江戸の体験(他文化)を経た自文化の発見、また彼らの消費行動に支えられた江戸の商人や地域を論じてきた。本稿では、臼杵藩の中級藩士国枝外右馬が初めての江戸勤番中に執筆した「国枝外右馬江戸日記」から行動を検討し、以下の点を明らかにした。第一に、本日記は手紙のように国元に頻繁に送られており、国元への報告という性格を明確に持っていることが特徴である。勤番武士の日記の検討にあたっては、こうした視点が今後不可欠であろう。第二に、行動についての概要を検討し、既に検討を加えた八戸藩・庄内藩の事例と比較した。その結果、他藩士と同様に、基本的には勤務と外出制限によって、居住地から二キロメートル以上離れた場所に出る日は少なく、とくに藩邸から離れた本所・深川などへはあまり訪れていないこと、ただし本事例では外出日が若干多く、また行動範囲もやや広い傾向がある点を明らかにした。第三に、勤務の内容から、外右馬の経験を検討し、自藩の大名社会における位置、ひいては幕府権力の巨大さを認識するに至った可能性を指摘した。これは政治都市・儀礼都市江戸における勤番による特徴的な経験であり、こうした情報が伝えられることによって、格式や自藩の位置が認識されていったのではないかと考えられる。勤番武士については、今後、時期、藩の規模、藩士の階層、藩邸の所在地など、異なる事例を蓄積した上で、さらに全行動を対象として比較・検討する必要があろう。Samurai warriors dispatched for duties in Edo, a giant capital city, from their home domains on a regular basis played an important role. Most prior studies on the activities of samurai warriors on duty in Edo focused on their outings, especially trips, and described them as country bumpkins who had been scornfully called "Asagi-ura" by the permanent residents of Edo or as free people who had enjoyed sightseeing in the capital city. In contrast, the author has analyzed the diaries and life manuals of samurai warriors with the following three approaches: (1) being free from their image as country bumpkins created by the permanent residents of Edo; (2) analyzing all of their activities including those on working days and non-outing days; and (3) covering both short and long outings. Thus, the author has discussed the image of Edo as seen by outsiders, the discovery of their own culture through experience in the city (a different culture), and the merchants and communities supported by their consuming activities.This paper analyzes Kunieda Tōma Edo Nikki, a diary written by Kunieda Tōma, a middle-class retainer of Usuki clan, during his first duties in Edo, to reveal the following three points.First, the diary has clear characteristics as a report to his family in the home domain since it was frequently sent like letters. The future studies of samurai warriors on duty in Edo will need to take this point of view.Secondly, this paper examines the outline of the activities recorded in the diary and compares them with those of Hachinohe and Shonai clans' samurai warriors that were previously analyzed. As a result, this paper reveals the following three points: (1) like other clansmen, Tōma rarely travelled more than 2km from the residence of his clan due to his duties and restrictions on outings; (2) in particular, he seldom visited places far from his clan's residence, such as Honjo and Fukagawa; (3) he had a little more outing days and a wider sphere of activities than others.Thirdly, the analysis of his duties to examine his experience indicates the possibility that he gained recognition of the position of his clan in the daimyō (feudal) society and the magnificence of the power of the Tokugawa Shogunate. This was a typical result of the experience from duties in Edo, a political capital full of rituals. It seems that the transmission of the information acquired in the city helped to spread formalities.Going forward, it will be necessary to accumulate case studies of different conditions (e.g., different ages in history, sizes of clans, classes of retainers, and locations of clan residences) in order to compare and analyze all the activities of samurai warriors on duty in Edo.一部非公開情報あり
  • Reiji, Iwabuchi
    The Gakushuin Journal of International Studies (2) 39-55 2015年3月  
  • 岩淵 令治
    国立歴史民俗博物館研究報告 = Bulletin of the National Museum of Japanese History 193 249-292 2015年2月  
    近世後期には、公家の経済的困窮と需要層としての地方文人の展開による需給関係の成立、そしてその結果としてもたらされる「伝統」としての朝廷権威の浮上という重要な展開があった。雅楽についても、楽人組織が再興され、やがて上記の状況の中で、地方に雅楽が浸透していく。今日、無形文化財に指定された各地の神社の神事における舞楽についても、その維持や伝承過程を考える上で、近世の状況は看過することはできないであろう。こうしたいわば雅楽の普及において、楽人と人々をつなぐ重要な役割を果たしたものとして、本稿では楽器師に注目した。具体的には、京都の楽器師神田家をとりあげ、楽人の日記や地方文人の史料より、以下の点を明らかにした。①神田家は、楽人に職人・商人として出入し、これを基盤として公家、さらに一八世紀後半以降は恒常的に朝廷の保管する舞楽の道具の修理・新調を請け負った。さらに、近代に入ると、正倉院宝物の複製のほか、博覧会での雅楽器の展示など、明治の国民国家形成における国楽としての雅楽の再編や、「伝統」の再発見・輸出にかかわっていった。②こうした公家・朝廷への出入・御用関係を信用の源泉としながら、武家に出入するようになり、楽器の修理・購入や、楽人への入門を仲介した。さらに、神田家の顧客は地域を越えて各地の文人層におよび、彼らの楽人への入門の取次、楽器の供給と維持に大きな役割を果たした。なお、雅楽に限らず、公家の家職とその波及を考える際には、こうした道具にかかわる商人・職人が重要な存在だったと考える。③楽器の供給においては、とくに大名家を中心とする〝古楽器〟購入の仲介が注目される。その価格や鑑定について神田家の判断が大きく作用した。今日「伝統」を体現する〝古楽器〟は、江戸時代の楽器師によって「発見」されたものが少なくないといえる。In the late early modern era, there was a significant development in Japanese culture; the financial difficulties of Court nobles and the rise of provincial literati as consumers formed supply-demand relationships, leading to the restoration of the authority of the Imperial Court as a "tradition." The same went for Imperial Court music (gagaku), which spread to provinces as musician organizations were reviving. These movements in the early modern era are too important to ignore when examining the maintenance and transmission processes of Imperial Court music and dance performances (bugaku), which has now been designated as an intangible cultural asset and delivered in shrine ceremonies all over Japan.This article pays particular attention to musical instrument dealers, who played a critical role in the spread of Imperial Court music by connecting gagaku performers and other people. More specifically, this study focuses on the Kanda family, a musical instrument maker and dealer in Kyoto, and reveals the following three points by examining diaries of gagaku performers and documents of provincial literati.1. As craftsmen and merchants, the Kanda family often visited performers. Based on the relationships, the family expanded their customer base to include Court nobles, and by the late 18th century, they had become a regular trader to repair and replace the musical and dancing instruments held by the Imperial Court. In the modern era, they became involved in the reorganization of Imperial Court music as national music and the rediscovery and export of "tradition" during the nation state building process by the Meiji government, such as reproducing Shosoin treasures and displaying Imperial Court musical instruments at exhibitions.2. Then, based on the trust built through business relationships with the Imperial Court and Court nobles, the family established connections with samurai families to sell and repair musical instruments while acting as an intermediary to help their customers hire musicians as trainers. The family's customer base even included the literati class, throughout Japan regardless of location, for whom they played an important role. The family not only supplied and maintained musical instruments but also helped literati find musicians to learn from. This study considers that instrument craftsmen and merchants were essential for Court nobles to operate and expand their family businesses, which did not apply only to Imperial Court music.3. In relation to the supply of musical instruments, it is worth paying attention to the brokerage of period instruments, which were mainly sold to daimyo families. The appraisals and prices of such antiques were influenced by the opinions of the Kanda family. Many of period instruments that embody "tradition" in today's world were "discovered" by musical instrument dealers in the Edo period.
  • 岩淵 令治
    国立歴史民俗博物館研究報告 = Bulletin of the National Museum of Japanese History 183 263-304 2014年3月  
    本稿では、江戸城門番のうち、大名に江戸での勤役として課された内曲輪門・大手三門をとりあげ、以下の二点を明らかにした。第一に、江戸城の門番役については、国内外の戦争なき〝平和〞の世にあって、防衛という機能の実質的な喪失が強調され、本格的な検討は行われてこなかった。そこで、とくに都市空間との接点となる内曲輪門について、個別藩(八戸藩)の事例をとりあげ、その機能を検討した。その結果、空間の管理や祭礼、夜間の通行者といった局面で町人地と接する都市の番としての性格を色濃く持ったこと、また夜間の通行の制限、儀礼の演出や武家の秩序の確認などの機能を果たしたことを明らかにした。第二に、頻繁な交代の中で勤務を遂行していく基盤となった情報管理について、大手三門も含めて、検討した。とくに注目したいのは、門番役の引き継ぎの際に利用された「申送」・「申合」、基本台帳としての置帳が、担当藩によって作成され、幕府は関与しなかった点である。門番役について幕府は基本法を作成したうえで、その都度指示を与えたが、その運用や先例の蓄積は各藩に依存していた。こうした結果、内分のマニュアルの成立や、門ごとや家ごとの判断の差異も生じることとなった。このように、江戸城の門番役は、各担当藩の自律性によって遂行され、担当藩の情報の共有によって一定度の規律を保ちつつ、家ごとの判断基準の差異もはらんだ形で運用されていったのであった。なお、幕府の組織体の文書作成・管理についてはまだ事例蓄積の段階にある。今回の分析によって、役所が存在し、かつ担当者が頻繁に変わるという、従来とは異なる条件での事例を提示しえたと考える。This paper reveals the following two points regarding Edo Castle gatekeepers by investigating the inner gates and major three gates, whose guard duties were assigned to daimyo (feudal lords).Firstly, the paper examines the function of Edo Castle gatekeepers, which has not been deeply studied because of the argument that they substantially lost their function of defense in peaceful times without internal or external wars. This article probes into their function, centered on the inner gates that provided an interface between the castle enclosure and city space, with a case study of an individual domain (the Hachinohe domain). The results indicate that those gatekeepers obviously served as city guards in contact with townspeople on occasions such as management of the space, festivals, and pedestrians passing by at night, as well as functioned to control nighttime traffic, show courtesy, and confirm the order of samurai society.Secondly, the paper investigates information management of the inner gates and major three gates as a basis for carrying out duties with frequent shift changes. Special attention should be paid to the fact that the domains on duty kept log books, not only Moushiokuri and Moushiawase used for shift changes of gatekeepers but also Oki-cho used as a basic ledger, without involvement of the shogunate government. Although the government created fundamental laws concerning gatekeepers and gave instructions as necessary, the operations and accumulation of practices depended on individual domains. As a result, private operations manuals were produced, and differences in judgments arose among respective gates and clans. In this way, the duties of Edo Castle gatekeepers were executed autonomously by each domain according to the judgment standards that varied depending on clans though based on certain disciplines kept by sharing information among the domains on duty. Although the study of document preparation and management of the shogunate organizations is in the stage of case accumulation, this study can illustrate a case under conditions different from those of conventional studies, where there were checkpoints whose keepers changed frequently.一部非公開情報あり
  • 岩淵 令治
    国立歴史民俗博物館研究報告 169 353-428 2011年11月  
  • 岩淵 令治
    日本史研究 (583) 76-96 2011年3月  
  • 岩淵 令治
    歴史と地理 (640) 1-17,図巻頭1p 2010年12月  
  • 岩淵令治
    都市史 (29) 27-66 2010年3月  査読有り筆頭著者
  • 岩淵 令治
    国立歴史民俗博物館研究報告 155 21-58[含 英語文要旨] 2010年3月  
  • 岩淵令治
    『別冊都市史研究 パリと江戸』 118-143 2009年6月  
  • 岩淵 令治
    年報都市史研究 (15) 19-32 2007年12月  
  • 岩淵 令治
    『国立歴史民俗博物館研究報告』 138(138) 67-124[含 英語文要旨] 2007年3月  
  • 『年報都市史研究』 別冊『江戸とロンドン』 2007年  
  • 『関東近世史研究』 (58) 2005年  
  • 岩淵 令治
    『歴史と地理』 560,1-16頁(560) 1-16,図巻頭1p 2002年12月  
  • 岩淵 令治
    地方史研究 52(5) 44-62 2002年10月  
  • 岩淵令治
    『東京都江戸東京博物館研究報告』 (3) 1998年  
  • 岩淵令治
    『歴史と地理』 (484) 1995年  
  • 岩淵 令治
    史学雑誌 102編3号(3) 404-430, 486-488 1993年3月20日  
    In den letzten Jahren sind die Forschungen uber "Bukechi"(Grundbesitz der Landesherren und Vasallenhofe) und "Bukeyashiki"(Samuraihauser) in Edo immer starker vorangetrieben worden.Wahrend der Zeit, in der die "Daimyos"(Fursten und Herzoge als Landeslehnsherren) zu einem standigen Zwangsaufenthalt in Edo verpflichtet waren, muBten sie zwar bekanntlich die "Yaku"(die dazu gehorenden Verpflichtungen) selber tragen, aber bis jetzt ist noch nicht klar, wie und von wem die "Yaku" wahrend dieser Zeit der Abwesenheit der "Daimyos" in Edo getragen wurden. Der Verfasser versucht dieses System an Hand der "Bukekata-Tsujiban"(Wachehaltung der "Bukechi" als allgemeine Verpflichtung zur Bewahrung der offentlichen Sicherheit in Edo) annahrnd zu erklaren. Als Voraussetzung dafur hat der Verfasser das damalige Sicherheits-system der Burgstadte im allgemeinen wie folgt klassifiziert : 1)Das "Junra"-System (Patrouille-System) war eine Kontrolle durch Sicherheitsbeamte der "Shogunat"-und "Daimyo"-Regierungen sowie eine Kontrolle durch ein autonomes Sicherheitssystem innerhalb der verschiedenen Sttinde-Gemeinschaften. 2)Das "Tsujiban"-System (Wache-System) diente der Bewahrung der offentlichen Sicherheit eingeschrankter, engerer Gebiete. Die Besitzer der Hofe in den Burgstadten Ubernahmen die Kontrolle ihrer eigenen Bezirke und setzten "Tsujibans" in ihren Lehnsbezirken ein. Nach dieser Definition gehort "Bukekata-Tsujiban"(die Wache der "Bukechi") zu der 2. Gattung. Der Verfasser untersucht zuerst, wie dieses System entstanden war und festgelegt wurde. "Bukekata-Tsujibans" wurden im Marz 1629 eingerichtet, um "Tsujigiri" (die Ermordung von Passanten durch "Samurais" zum Zweck der Schwertprobe) zu verhindern. Die "Shogunat"-Regierung hat diese Wache und Kontrolle den "Daimyos" und den "Hattumoto"(den direkten Vasallen des "Shoguns") als Pflicht auferlegt. Die gesetzliche Festlegung dieses Systems erfolgte in den "Kanbun"-und "Syotoku"-Perioden mit der Veroffentlichung des Grundgesetzes ("O-jomoku") und der Anordnung und Ernennung von "Metsuke"(Feudalinspektoren). Spater wurde das Hauptziel mehr auf die Bewachung von Brandstiftern und Einbrechern aus den unteren Schichten als auf die der "Samurai"-StraBenmorder verlegt. Dieses System wurde erst Ende des 17. Jhd. vollstandig entwickelt. Danach uberpruft der Verfasser die Einzelheiten dieses Systems.Weil die Kontrolle der Bezirke auBerhalb der "Bukeyashikis" den "Metsukes" unterstellt war, waren auch die "Bukekata-Tsujibans" den "Metsukes" unterstellt. Die "Metsukes" wiesen die "Bukekata-Tsujibans" an, die jeweiligen "Mawariba" (die Jfentlichen StraBen, die direkt zum Shogunat gehorten) zu kontrollieren. Den Rang und die Zahl der Bewachung der "Bukekata-Tsujibans" bestimmte die "Shogunat"-Regierung je nach dem "Tsujibandaka" (der Gesamtsumme der "Kokudaka"), der sich aus der Division des "Kokudakas" eines betreffenden "Daimyos" oder "Hatamotos" durch die Anzahl der von dem "Shogunat" vergebenen Hofe ergab. Die Unkosten wurden in zweierlei Form getragen. Die eine hieB "Ittemochi-Tsujiban"(allein finanzierte Wache), die andere "Kumiai-Tsujiban" (die Wachen hatten mehrere Kostentrager). Die Amtspflichten der Wachen bestanden in Verhaftung und Arrest von Verbrechern und Verdachtigen ("Tomeoki"), in der Verwaltung von "Mawariba", im Schutz von Findlingen usw. "Tomeoki" war die eigentliche Amtspflicht der Wache, weil die "Bukekata-Tsujibans" eingerichtet worden waren, um "Tsujigiri" zu verhindern.Daran schlossen sich die anderen Amtspflichten, nachdem in der "Genroku"-Periode das Gesetz zum Schutz der Tiere ("Shorui awaremi no Rei") erlassen worden war. Aber die Patrouillen in den Bezirken galten fur beide Falle und gehorten zu den substantiellen Pflichten. Diese Pflichten basierten auf dem Grundgesetz der "Shogunat"-Regierung, aber die Befugnis der "Bukekata-Tsujibans" reichte nur bis zum provisorischen Arrest. Die Arrestierten wurden danach von den "Metsukes" untersucht. In diesem Sinne besaBen die "Buk
  • 岩淵 令治
    学習院史学 31 76-98 1993年3月  
  • 岩淵令治
    『関東近世史研究』 (35) 1993年  
  • 岩淵 令治
    史學雜誌 101(12) 2150-2150 1992年12月20日  

MISC

 40

書籍等出版物

 66

講演・口頭発表等

 8

共同研究・競争的資金等の研究課題

 7