国際文化交流学部

田島 千裕

タジマ チヒロ  (Chihiro Tajima)

基本情報

所属
学習院女子大学 国際文化交流学部 英語コミュニケーション学科 准教授
学位
Ph.D. 博士 国際基督教大学大学院
M.Ed. 修士 Temple University

研究者番号
60365062
ORCID ID
 https://orcid.org/0000-0001-9500-073X
J-GLOBAL ID
200901042350939809
researchmap会員ID
5000066742

外部リンク

専門分野は、教育学、異文化コミュニケーション、英語教授法、混合研究法、留学。

主な研究対象は、異文化教育、英語教育、留学。具体的には、留学等の教育プログラムによる学習者変容と学習成果検証、および留学プログラムの比較評価を行っている。研究手法には、量的・質的データを統合して包括的に検証する混合研究法を用いる。混合研究法の研究デザインと方法論も専門分野である。2020年4月~2021年3月 ミシガン大学医学部混合研究法プログラム シニア客員研究員。


主要な論文

 23
  • Michael D. Fetters, Chihiro Tajima
    International Encyclopedia of Education(Fourth Edition) 426-440 2023年1月  招待有り最終著者
  • Michael D. Fetters, Chihiro Tajima
    International Journal of Qualitative Methods 21 160940692211045-160940692211045 2022年6月  査読有り最終著者
  • Pamela Musoke, Antigoni Papadimitriou, Peggy Shannon-Baker, Chihiro Tajima
    Canadian Journal of Program Evaluation 36(3) 2022年3月28日  査読有り
  • Chihiro Tajima, Michael D. Fetters
    In Goonetilleke R.S., Xiong S., Kalkis H., Roja Z., Karwowski W., Murata A. (eds) Advances in Physical, Social & Occupational Ergonomics. 273 464-469 2021年7月  査読有り筆頭著者
  • Chihiro Tajima, Michael D. Fetters
    In Karwowski W., Goonetilleke R., Xiong S., Goossens R., Murata A. (eds) Advances in Physical, Social & Occupational Ergonomics. 1215 515-521 2020年7月  査読有り筆頭著者
  • Tajima, Chihiro
    In Goossens R., Murata A. (eds) Advances in Social and Occupational Ergonomics. 970 572-577 2019年7月  査読有り
  • Tajima, Chihiro
    In Nazir S., Teperi AM., Polak-Sopińska A. (eds). Advances in Human Factors in Training, Education, and Learning Sciences. 785 430-442 2018年7月  査読有り
  • Chihiro Tajima
    教育研究 59(59) 189-197 2017年3月  
    本論文は,第二言語接触量と肯定的な情意,および言語習熟度の相関に関する調査結果を報告するものである。調査参加者は,英語学習を主目的として留学に参加した日本人の英語学習者である。研究結果は,コミュニケーションへの積極性や言語スキルの自己評価といった肯定的な情意,及び言語習熟度が,三か月間の留学後に伸長を示したこと,加えて,言語接触量を左右した変数は,言語習熟度ではなく,肯定的な情意であったことを明らかにした。This study presents findings from quantitative analysis on the association of second language contact, positive affect, and language proficiency. The research participants were Japanese learners of English in the study abroad context. Results showed that learners developed positive affects, such as willingness to communicate and self-perceived language skills and language proficiency after three months of studying abroad. Moreover, the amount of language contact was associated with positive affect, but it was not associated with language proficiency.
  • Tajima, Chihiro
    教育研究 58(58) 111-119 2016年3月  査読有り
    言語不安の例に見られるような負の態度や情意は,第二言語(L2)習得やコミュニケーションにとって問題となりうる(MacIntyre & Gardner, 1991)。これは,言語不安がL2 使用機会を避ける,および短文での回答を促すことによる(Young, 1991)。もう一つの負の情意で本論が焦点を当てるのは,海外留学におけるホームシック度である。本論では,言語不安度とホームシック度が海外での言語接触量に差をもたらす度合いを検証した。調査の回答者は,留学環境において英語を学んだ25 名の日本人学習者である。主な結果は以下である: 1 )学習者の言語不安度は, 3 か月間の留学後には下がっていた。2 )言語不安度,ホームシック度,留学中の言語接触には相関関係が示された。Negative attitudes and affects such as language anxiety are issues in second language (L2) learning and communication (MacIntyre & Gardner, 1991) due to various manifestations including avoidance of L2 use opportunities and using short responses (Young, 1991). Another negative affect that this study focuses on is homesickness during study abroad. Homesickness is generally understood to be the feeling of missing home. This study aims to investigate how language anxiety and homesickness are related to the amount of language contact abroad. The participants of this study were 25 Japanese learners studying English in a study abroad context. The key results are as follows: 1) Learners' language anxiety levels decreased after studying abroad for three months; 2) Learners' pre-departure language anxiety was correlated with while-abroad homesickness, and homesickness was negatively correlated with all aspects of while-abroad language contact.
  • Chihiro Tajima
    情報文化論 10 88-107 2012年12月  査読有り
  • Chihiro Tajima, Simon Cookson
    桜美林言語教育論叢 8 105-123 2012年3月  
  • Chihiro Tajima, Simon Cookson
    桜美林言語教育論業 7 79-97 2011年3月  
    Second language (L2) learners try to make language gain through authentic interactions in study abroad (SA) contexts. However, entering into the home of strangers and building a relationship in L2 is a challenging task. As a consequence, there is a possibility that language anxiety, one of the affective factors, may interfere more with the amount of interactions L2 learners have while abroad.This paper fi rst examines the experiences of 26 Japanese university students during a 15-week SA in Canada, comparing pre-departure anxiety and while-abroad anxiety to see the changes in learners' language anxiety level, and then focuses on the interview responses of learners with high anxiety. By analyzing the interview responses, some experiences related to language anxiety were highlighted. This study indicates that anxiety generally decreased after four weeks of SA in most cases. However, some exceptions were observed. First, learners who identifi ed themselves as shy with high pre-departure anxiety continued to have hgh anxiety.Second, learners with limited English profi ciency with high pre-departure anxiety continued to have high anxiety.
  • 田島 千裕
    情報文化論 9 58-72 2010年12月  査読有り

主要なMISC

 48

主要な書籍等出版物

 3

主要な講演・口頭発表等

 61

主要な担当経験のある科目(授業)

 23

主要な共同研究・競争的資金等の研究課題

 3